RSS Feed for This PostBenshi om...

Intervju: Johan Thörnqvist

På sin hemsida snarlik.se lägger konstnären och illustratören Johan Thörnqvist kontinuerligt upp sina bilder – underfundigt hopsatta kollage där foto och teckningar mixas till hela små universum. Det är svårt att inte bli förälskad i vardagsmagin som förmedlas genom den helhet som utgörs av djupet i fotona och detaljrikedomen i teckningarna. Benshi blev nyfikna på vem upphovsmannen bakom de smått Olof Landströmska illustrationerna var och bestämde sig för att ta reda på hur den där killen bakom mustaschen egentligen resonerade.

Hej Johan! Berätta lite om dig själv – vad gör du och hur hamnade du där du är idag?

Jag heter då Johan Thörnqvist, är 26 år och bor i Helsingborg. Jag har länge jobbat grafiskt och fick mina första jobb direkt efter gymnasiet. Då gjorde jag hemsidor, logotyper och trycksaker för lokala företag. Sen följde studier på Hyper Island med praktik i London och därefter ett jobb som webbkreatör på en reklambyrå. Efter ett par år så blev jag less på att vara låst och inte ha tid för egna projekt så jag sa upp mig och startade eget. Ett av de där egna projekten – det enda som det egentligen blev något med – var att lära mig rita. Jag köpte mig en billig ritplatta och körde igång. Redan då hade jag mycket gratis eftersom jag kunde mycket av hantverket och är van att jobba med idéer och form.

Som synes ovan är din stil ganska distinkt och speciell. Vad har du för förebilder? Vad finns det för tankar bakom – vad inspirerar dig – och vilka är dina drivkrafter?

Jag hämtar min inspiration från många ställen. Jag tror teckningsdelen av min stil är mest inspirerad av serietidningar, medan färg och ton kommer någon annanstans ifrån. Jag älskar stämningen i till exempel Trion från Belville och spel som Samorost och Machinarium.

Hur länge har du hållit på och hur lång tid tog det att hitta “din” stil?

Jag har hållit på i ungefär ett år nu och stilen gav sig ganska snabbt. Jag har aldrig gått någon skola eller så när det gäller ritandet utan jag körde på med det jag kunde och gjorde lite som jag tyckte eller trodde att man skulle göra.

Du jobbar mycket med detaljer och lager. Tar det lång tid att färdigställa dina bilder och vad använder du för tekniker?

Det kan ta allt från några timmar till flera dagar att få till en tavla, jag jobbar i Photoshop med min wacom citiq, som jag är lite kär i . De färdiga bilderna kan ha upp till 50 lager med färger och struktur. Jag börjar med att rita linjerna och sen bygger jag upp underifrån med färg och skuggor.

Hur kommer du på dina ibland mycket fantasifulla motiv? Utgår du från fotona eller har du en helhetsidé från början?

Tavlorna börjar nästan alltid med en idé. Ibland slår det mig bara och ibland går jag och grunnar på en tavla några dagar innan jag börjar. Sen letar jag efter lämpliga fotografier – jag använder bara gratisbilder – som jag tror kan passa; ibland får jag bygga ihop en bild av flera olika. Jag går även på bilderna ganska hårt i photoshop.  Det här fotot är exempelvis grunden till den här färdiga bilden.  Jag har aldrig varit någon fotograf, men nu när jag har arbetat med foton mycket har jag även börjat fundera på att fotografera själv.

Avspeglar sig ditt sätt att uttrycka dig i konsten hur du själv är som person? Eller finns det det en konstjohan och en vardagsjohan?

Jag tror jag försöker förmedla vad jag känner och fantiserar om, men jag vet inte om jag lyckas.

Vad vill du göra i framtiden? Har du något drömprojekt?

Det hade varit kul att fortsätta att utvecklas och kunna jobba med ritandet. Kanske även att rita mer berättande, jobba med barnböcker eller serier. Jag har även en del illustrationprojekt på gång, ett för en stor internationell kund.

Du hade nyligen ett uppdrag för det ansedda teknikmagasinet Wired. Hur var det?

Jag har börjat göra illustrationsjobb, och det skiljer sig givetvis från tavlorna som jag ritar. Det jag gjorde för Wired dyker upp i novembernumret. Det är såklart helt andra premisser då jag jobbar utifrån kundens önskemål, och det tog ett tag att vänja sig vid att någon annan bestämde. På ett sätt är jag van eftersom det är det jag gör till vardags, i mitt företag. Ett problem är att jag tidigare hade ritandet lite som terapi och tillflykt från mitt annars ganska styrda skapande, men så länge jag skiljer på tavlorna jag gör för min egen skull och illustrationerna jag gör för kunder så är det inte så jobbigt.

Benshi tackar för pratstunden, önskar lycka till och är övertygade om att vi kommer att se mer av Johan Thörnqvists illustrationer i framtiden.

Tipsa om artikeln / Lägg som bokmärke:
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Live
  • Pusha
  • TwitThis
  • MySpace

Trackback URL

Sorry, comments for this entry are closed at this time.